Saya Suka Mengira ^8^

ABAKUS
           Pertama kali diperkenalkan dalam sistem Pendidikan Malaysia pada tahun1994. Pada peringkat awal, abakus 5:2 digunakan dan ia dikenali sebagai sempoa 2. Pada tahun 1996, Kementerian Pelajaran Malaysia bersetuju menggunakan pula abakus 4:1 dan Program latihan untuk guru dijalankan.3. Mulai tahun 2004, Program Abakus dilaksanakan di Sekolah Rendah secara formal.
           Abakus dinyatakan di dalam Kurikulum Matematik Sekolah Rendah.. Abakus merupakan satu alat untuk menguasai kemahiran mengira. Menggunakan abakus sebagai model konsep untuk menguasai pemahaman tentang konsep nombor bulat, tambah dan tolak. Menggunakan abakus dalam aktiviti mengira.

    1 = manik bawah   4 = tiang     2 = manik atas   5 = palang pemisah   3 = bingkai
    1 = Ibu jari 4 = Jari manis     2 = Jari telunjuk     5 = Jari kelengking    3 = Jari hantu

          Hanya ibu jari, jari telunjuk dan jari hantu sahajadigunakan untuk menggerakkan manik.Ibu jari digunakan untuk menggerakkan manik bawahmenghala ke palang pemisah. Jari telunjuk digunakan untuk menggerakkan manik bawahjauh daripada palang pemisah. Jari hantu digunakan untuk menggerakkan manik atasmendekati dan juga jauh daripada palang pemisah.



Abakus dalam keadaan biasa '0'



Abakus dalam keadaan '1'



Abakus dalam keadaan '2'



Abakus dalam keadaan '3'



Abakus dalam keadaan '4'


 turunkan yg bhgn atas tu bilangannya sama dgn 5


 bhgn atas turun 1, bhgn bwh naik 1 (5 + 1 = 6)



Abakus dalam keadaan '7'



Abakus dalam keadaan '8'



Abakus dalam keadaan '9'



Abakus dalam keadaan '10'



Wang-wang Malaysia 2012
PECAHAN

PENAMBAHAN: OPERASI



Contoh 1:

Di perpustakaan sekolah terdapat 11 872 buah buku Bahasa Melayu dan 5121 buah buku Bahasa Inggeris. Berapakah jumlah buku yang ada di perpustakaan sekolah itu?

Jawapan:

kata kunci = jumlah

buku Bahasa Melayu = 11 872
buku Bahasa Inggeris = 5121

jumlah buku Bahasa Melayu hendaklah ditambah dengan jumlah buku Bahasa Inggeris:

  11 872
+  5 121
------------
  16 993
------------

Hasil tambah kedua dua jenis buku ialah 16 993.

Contoh 2:

   78 906
+   3 455                     
------------
   82 351            
------------

Contoh 3 :

56 990 + 5 = 56 995
   56 990
+         5
-----------
  56 995
-----------


CARA MAHIR SIFIR DENGAN CEPAT







PECAHAN

Sebiji tembikai : 1/1

               Sebiji tembikai dipotong dua : 1/2
     
               Sebiji tembikai dipotong empat: 1/4

         Jadi, begitulah adik-adik maksud pecahan, iaitu apabila sesuatu objek itu 'dipecahkan', ia akan menjadi semakin kecil.

Apa itu Bentuk Dua Dimensi (2D) ?


Definisi
  • Dimensi itu melibatkan panjang dan lebar.
  • Jadi, bentuk dua dimensi(2D) ialah apa-apa bentuk yang mempunyai panjang dan lebar.



Ciri-ciri
  • Bentuk 2D mempunyai lebar dan panjang.
  • Bentuk 2D mempunyai permukaan yang rata.
  • Bentuk 2D mempunyai bucu kecuali bentuk bulat dan bujur.
  • Semua bentuk 2D bersisi lurus kecuali bentuk bulat dan bujur iaitu sisi melengkung.

Contoh-contoh Bentuk Dua Dimensi(2D)

Segi empat sama
  • 4 sisi sama panjang
  • 4 bucu
    
 Segi empat tepat

  • 4 sisi
  • 2 sisi yang bertentangan adalah sama panjang
  • 4 bucu
     
Bulat
  • mempunyai sisi melengkung
  • tidak mempunyai bucu
     
Segi tiga
  • 3 sisi
  • 2 bucu
     
Pentagon
  • 5 sisi
  • 5 bucu
    
 Heksagon

  • sisi
  • 6 bucu
    
 Heptagon
  • 7 sisi
  • 7 bucu
    
Oktagon

  • 8 sisi
  • 8 bucu



Perimeter Segi Empat 


Contoh :



Amina mempunyai bekas pensel berbentuk kuboid. Bekas penselnya mempunyai lebar 8 cm dan panjang 16 cm. Berapakah perimeter permukaan bekas penselnya?

Lebar = 8 cm

panjang = 16 cm

Perimeter 

= l+l+p+p
= 8+8+16+16
= 48 cm
    • Perimeter segi empat sama

    Contoh :

    P = 8 +8+8+8
    P= 32 cm

    • Perimeter Segi Empat Tepat
    P= l + l + w +w
    P=2l + 2w

    Contoh

    P= 6+6+3+3
    P= 18 cm

    Perimeter gabungan 2 segi empat yang sama ukuran
                                                    5cm
    P = 5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5
    P = 30 cm

    Perimeter gabungan 2 segi empat yang berlainan ukuran


    P= 4 + 4 + 4 + 3 +3 +3 + 1
    P = 22 cm

    Perimeter Segi Tiga


        Contoh
        P= 5+5+5
        P= 15 cm

        Perimeter gabungan 2 segi tiga yang sama ukuran
        a=b=c= 7cm
        P= 7 + 7 + 7
        P= 21 cm
        Perimeter gabungan 2 segi tiga yang berlainan ukuran

        a=4 cm
        b=8 cm
        c=6 cm
        P= 4 + 8 + 6
        P= 18 cm


        DEFINISI BENTUK 3D

        - Bentuk 3D ialah bentuk yang mengandungi 3 dimensi iaitu panjang,lebar dan kedalaman. Ia mempunyai permukaan sama ada rata atau melengkung.

        JENIS-JENIS BENTUK 3D
        - Baiklah, setelah kita mengetahui definisi bentuk 3D, sekarang kita berkenalan pula dengan jenis-jenis bentuk 3D. Antaranya ialah:
        1) kubus
        2) Kuboid
        3) Silinder
        4) Piramid
        5) Kon
        6) sfera










        Sila perhatikan gambar di bawah. Ia mengandungi 3 permukaan yang lain:
        Panjang (L), Tinggi ( H ),  Lebar (W)


         Formula untuk mendapatkan isipadu kubus adalah:
        Isipadu = Tinggi (H) × Lebar (W) × Panjang (L)
                                             
                                                                                  atau
                                                                           
                                                                        Isipada=  H × W ×  L

        Pengiraan Isipadu
        Berapakah bilangan bongkah dalam prisma segi empat sama ini?



        Luas= 6 x 4 = 24
        Isipadu =  Luas x 2
        Isipadu = 24 x 2 = 48  unit


        Cuba kirakan isipadu kuboid di bawah:




        i) Panjang setiap kubus/kuboid = Lebar setiap kubos/kuboid =  15 cm / 3
                                                                                                                               
                                                                                                                                = 5cm

         ii) Jumlah isipadu         = 1 025cm3

        iii) Isipadu kubus J         = 5cm x 5cm x 5cm
                                                   =  125cm

        iv) Isipadu kuboid M    = 5cm x 5cm x 20cm
                                                   = 500cm3

        v) Isipadu kuboid K = Jumlah isipadu - Isipadu kubus J - Isipadu kuboid M
                                              = 1 025 cm3      -    125 cm3      -    500cm3
                                              = 400 cm3

        vi) Isipadu kuboid K =     Panjang K   x   Lebar K   x   Tinggi K

                               400cm3 =    5cm             x    5cm        x    Tinggi K

        vii) Maka,
               Tinggi K             = Isipadu kuboid K /  
        Panjang K x Lebar K

                                           = 400cm3  /  
        5 cm x 5 cm

                                           = 400cm3  /  
        25cm2

                                           = 16cm

        Jawapannya ialah C. 16


        Tiada ulasan: